Головна  →  Адміністрація  →  Протидія корупції  →  Обмеження щодо одержання подарунків

Статтею 23 Закону України «Про запобігання корупції» встановлено обмеження для осіб, уповноважених на виконання функцій держави, або місцевого самоврядування, щодо одержання подарунків.

 

Закон України

«Про запобігання корупції»

 

подарунок – грошові кошти або інше майно, переваги, пільги, послуги, нематеріальні активи, які надають/одержують безоплатно або за ціною, нижчою мінімальної ринкової

– грошові кошти

– інше майно

– переваги

– пільги

– послуги

– нематеріальні активи

Цивільний кодекс України

 

 

дарунок – це рухомі речі, в тому числі гроші та цінні папери, нерухомі речі, майнові права, які передаються обдаровуваному безоплатно у власність

 

– рухомі речі

– гроші

– цінні папери

– нерухомі речі

– майнові права

 

 

Категорії подарунків:

 1.     Заборонені

 

Категорично забороняється вимагати, просити, одержувати подарунки (незалежно від їх вартості) для себе або близьких осіб від юридичних та фізичних осіб: 

1) у зв’язку із здійсненням такими особами діяльності, пов’язаної із виконанням функцій держави або місцевого самоврядування;

2) якщо особа, яка дарує, перебуває в підпорядкуванні такої особи.

 2.     Подарунки, дозволені з певними обмеженнями

 

Дозволено отримувати подарунки, які відповідають загальновизнаним уявленням про гостинність:

1) вартість таких подарунків не перевищує 1 прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановлений на день прийняття подарунка, одноразово;

2) сукупна вартість таких подарунків, отриманих від однієї особи (групи осіб) не перевищує 2-х прожиткових мінімумів для працездатної особи на 1 січня того року, в якому прийнято подарунки (прожитковий мінімум станом на 01.01.2021 становить 2270 грн);

 3.     Дозволені

 

Дозволено отримувати:

1) загально доступні знижки на товари, послуги, загальнодоступні виграші, призи, премії, бонуси;

2) даруються близькими особами.

 

Близькими особами є :

  • члени сім’ї;
  • чоловік, дружина;
  • батько, мати;
  • вітчим, мачуха;
  • син, дочка, пасинок, падчерка;
  • рідний та двоюрідний брати, рідна та двоюрідна сестри;
  • рідний брат та сестра дружини (чоловіка);
  • племінник, племінниця;
  • рідний дядько, рідна тітка;
  • дід, баба, прадід, прабаба;
  • внук, внучка, правнук, правнучка;
  • зять, невістка;
  • тесть, теща, свекор, свекруха;
  • батько та мати дружини (чоловіка) сина (дочки);
  • усиновлювач чи усиновлений;
  • опікун чи піклувальник;
  • особа, яка перебуває під опікою або піклуванням зазначеного суб’єкта.

 

Після отримання дозволеного подарунка особа зобов’язана не приймати рішень та не вчиняти дій на користь особи, від якої отримано такий подарунок.

Рішення, прийняте особою на користь особи, від якої вона чи її близькі особи отримали подарунок, вважається таким, що прийняте в умовах конфлікту інтересів. Такі рішення підлягають скасуванню (на такі рішення поширюються вимоги ст. 67 Закону).

Порушення встановлених у ст. 23 Закону обмежень щодо одержання подарунків тягне за собою адміністративну відповідальність згідно зі ст. 1725 КУпАП.

Окремим видом подарунків є подарунки державі, Автономній Республіці Крим, територіальній громаді, державним або комунальним підприємствам, установам чи організаціям. Такі подарунки є державною, комунальною власністю і передаються органу, підприємству, установі чи організації у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 № 1195 затверджено Порядок передачі дарунків, одержаних як подарунки державі, Автономній Республіці Крим, територіальній громаді, державним або комунальним установам чи організаціям.

 

Процедура передачі таких подарунків передбачає:

  • складення акта приймання-передачі подарунка від особи, яка прийняла подарунок, до матеріально-відповідальної особи органу, установи, організації;
  • оцінку вартості дарунка відповідною комісією в органі, установі, організації, членом якої в обов’язковому порядку має бути фахівець з оцінки майна;
  • відображення операцій, пов’язаних з передачею дарунка органові, установі, організації в бухгалтерському обліку.

 

Приклад практичного застосування обмежень щодо одержання подарунків

Опис ситуації. Начальник відділу місцевої державної адміністрації отримав від своєї двоюрідної тітки гроші у подарунок у сумі 100 000 гривень.

Питання. Чи буде це порушенням обмежень щодо одержання подарунків, передбачених ст. 23 Закону?

Відповідь. Так, зважаючи на вартість подарунка та особу дарувальника.

Особи можуть приймати подарунки, які відповідають загальновизнаним уявленням про гостинність (ч. 2 ст. 23 Закону), крім заборонених подарунків (ч. 1 ст. 23 Закону), якщо вартість таких подарунків не перевищує 1 прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановлений на день прийняття подарунка, одноразово, а сукупна вартість таких подарунків, отриманих від однієї особи (групи осіб) протягом року, не перевищує 2 прожиткових мінімумів, встановлених для працездатної особи на 1 січня того року, в якому прийнято подарунки.

Передбачене обмеження щодо вартості подарунків не поширюється на подарунки, зокрема, які даруються близькими особами.

Двоюрідна тітка не належить до категорії близьких осіб у розумінні Закону, що випливає з положення абз. 4 ч. 1 ст. 1 Закону.

Вартість такого подарунка перевищує дозволену.

У діях начальника відділу місцевої державної адміністрації вбачаються ознаки порушення обмежень, встановлених у ст. 23 Закону щодо одержання подарунків, що може свідчити про вчинення ним адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 1725 КУпАП.

 

 

 

Версiя для друку