Через програму житлових субсидій держава компенсує сім’ям витрати на оплату житлово-комунальних послуг у межах норм споживання послуг, що перевищують обсяг обов’язкового платежу.
Сьогодні обов’язкова частка плати за житлово-комунальні послуги визначається для всіх категорій домогосподарств за єдиною формулою і залежить лише від доходу сім’ї. «Чим більші доходи сім’ї, тим більший відсоток обов’язкової плати за житлово-комунальні послуги.
Наприклад: сім’я з 2 осіб має дохід 6400 грн;
Дохід на 1 члена сім’ї складає 3200 грн.
Розрахунок:
3200 : 1684:2*15 = 14,25
1684 – прожитковий мінімум встановлений законодавством
2 - базовий коефіцієнт доходу для призначення субсидії - два прожиткових мінімуми на одну особу в розрахунку на місяць;
15 - базова норма плати за житлово-комунальні послуги - 15 відсотків середньомісячного сукупного доходу домогосподарства.
В результаті ми отримали обов’язковий відсоток платежу – 14.25%
Тобто сім’я, виходячи із свого доходу може сплачувати за комунальні послуги 14.25 % від загального доходу сім’ї.
6400*14.25%=912.00
Тобто 912.00 грн це та сума, яку сім’я сплачує за комунальні послуги у межах норм споживання. Якщо нарахування за комунальні платежі у межах норм споживання перевищують цю суму, то різниця це і є субсидія.
Якщо нарахування за комунальні платежі у межах норм споживання менші за цю суму, то субсидія «0».
У зв’язку з підвищенням цін і тарифів на газ та електроенергію, Урядом ухвалене рішення про подальше суттєве спрощення процедури призначення житлової субсидії. Прийнято ряд змін, які значно спрощують порядок оформлення субсидії для населення і розширюють коло осіб, які можуть звернутись за призначенням субсидії.
Так, на сьогодні:
- субсидії призначаються на підставі лише двох документів – заяви та декларації про майновий стан (скасовується необхідність надання довідок про доходи). Відомості про розмір доходів і пенсій управління соціального захисту отримує від Державної фіскальної служби та Пенсійного фонду;
- субсидії надаються з місяця звернення до дати закінчення опалювального сезону, але не більше ніж на 12 місяців з подальшим автоматичним продовженням. За наявності договору найму (оренди) субсидія призначається з місяця звернення до дати закінчення опалювального сезону, але не більше ніж на 12 місяців, та до кінця місяця, в якому закінчується строк дії договору найму (оренди).
- запроваджено автоматичний принцип призначення субсидії на новий період (скасовано необхідність повторного звернення до органу соціального захисту населення для призначення субсидії на наступний термін).
Для призначення субсидії сукупний дохід обчислюється виходячи з отриманих особами доходів без урахування податку з доходів фізичних осіб.
Інформацію про доходи осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії надаються Державною Фіскальною Службою, Пенсійним фондом України, фондами соціального страхування, вищими навчальними закладами.
Субсидія призначається на основі середньомісячного сукупного доходу сім’ї за два квартали, що передують місяцю, що передує місяцю, з якого призначається субсидія.
Під час призначення субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг на наступний період у травні для домогосподарств, які отримували субсидію у попередньому періоді, враховуються доходи за третій-четвертий квартали попереднього року.
Розрахунок субсидії на опалювальний сезон у жовтні здійснюється на підставі доходів за перший-другий квартали поточного року.
Відповідно до змін, внесених постановою Кабінету Міністрів України №300 від 26.04.2017 року після закінчення строку отримання субсидії структурні підрозділи з питань соціального захисту населення самостійно здійснюють розрахунок субсидії на наступний період для домогосподарств, які отримували субсидію у попередньому періоді (крім орендарів житлового приміщення, осіб, яким субсидія була призначена за зареєстрованим місцем перебування, та осіб, які звертаються за субсидією на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива). Для цього структурні підрозділи з питань соціального захисту населення збирають необхідну інформацію у порядку, передбаченому пунктом 13 цього Положення, без звернення громадян і протягом десяти днів після отримання зазначеної інформації приймають рішення про призначення (непризначення) субсидії та інформують про прийняте рішення громадян. У разі отримання інформації про прострочену понад два місяці заборгованість з оплати послуг, субсидія на наступний строк не призначається, про що структурний підрозділ з питань соціального захисту населення інформує особу. Якщо протягом двох місяців з дати інформування про непризначення субсидії на наступний строк громадянин документально підтвердив сплату заборгованості або укладення договору про її реструктуризацію, або оскарження заборгованості в судовому порядку (у тому числі до винесення рішення судом), субсидія призначається з дати закінчення дії попередньої субсидії, в іншому випадку – з місяця, в якому громадянин документально підтвердив сплату заборгованості або укладення договору.
Таким чином, одразу ж після набуття чинності постанови управлінням праці та соціального захисту населення було надіслано всім отримувачам субсидії, а це понад 30 000 отримувачів, повідомлення про зміни щодо порядку продовження субсидії на новий період. За інформацією, що була надана надавачами послуг: ПАТ Київенерго, ПАТ Водоканал, Київгазенерджи та Керуючою компанією у 70% відсотків отримувачів субсидій була наявна заборгованість від 1 гривні та більше.
Це викликало напругу серед населення і Урядом було винесено зміни до Положення постановою Кабінету Міністрів України №609 від 18.08.2017 року, що субсидія на наступний термін не призначається, якщо загальна сума заборгованості перевищує двадцять неоподатковуваних мінімумів доходів громадян(на сьогодні 340 грн). Після набуття чинності зазначених змін управлінням було відібрано вручну всі справи отримувачів, у яких заборгованість не перевищувала зазначену межу, та їм було продовжено автоматично субсидію на наступний період. Це близько 12000 отримувачів.
Цією ж постановою набула чинності зміна, щодо сукупного доходу, який береться в розрахунок субсидії, а саме передбачено, що розрахунок субсидії на опалювальний період у жовтні здійснюється на підставі доходів за перший - другий квартали поточного року.
З початком опалювального періоду, який в місті Києві розпочався з 16 жовтня управлінням було здійснено перерахунок усіх діючих субсидій на опалювальний період, а це понад 28000 діючих справ.
Довідкова інформація:
1. Кому призначається субсидія
Субсидія призначається одному із членів домогосподарства, який зареєстрований у житловому приміщенні.
В окремих випадках, на підставі рішення комісії субсидія може призначатись особі, яка не зареєстрована, але фактично проживає у житловому приміщенні на підставі договору оренди житла.
Право на отримання житлових субсидій мають домогосподарства, у яких витрати на оплату житлово-комунальних послуг виходячи із соціальної норми житла та соціальних нормативів користування послугами перевищують розмір визначеного обов’язкового платежу.
2. Куди і як подаються документи
З питання призначення житлової субсидії необхідно звернутися до управління праці та соціального захисту населення за місцем реєстрації.
Документи для призначення субсидії можуть бути надісланідо місцевого управління праці та соціального захисту населення поштою або в електронній формі через офіційний веб-портал Мінсоцполітики або інтегровані з ним інформаційні системи органів виконавчої влади та місцевого самоврядування з накладенням електронного цифрового або електронного підпису.
З метою покращення обслуговування населення
Прийом громадян із питань оформлення субсидії проводиться в управлінні праці та соціального захисту населення за адресою вул. Озерна, 18-а, каб. 137. Заяву і декларацію можна надіслати поштою, або в електронному вигляді і вона буде опрацьована точно так, як і заяви, що подаються особисто.
Для громадян з обмеженими фізичним можливостями, які за станом здоров’я або з інших причин не можуть особисто звернутись до органів соціального захисту населення житлова субсидія оформляється за допомогою соціальних працівників, які їх обслуговують.
Щоденно працює 2 телефонні «Гарячі лінії»: 467-98-58, 467-98-70 з питань інформування населення щодо порядку призначення житлових субсидій.
Щоденно на гарячу лінію надходить понад 400 дзвінків.
У районі створена та працює комісія з питань призначення субсидій та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям, які не можуть отримати субсидію на загальних підставах.
З початку року за рішенням комісії призначено субсидію 5966 домогосподарствам.
Основні причини, які потребують розгляду комісією – це надання субсидії на фактично проживаючих осіб. Щомісяця до управління надходить близько 600 таких звернень. Для прийняття рішення проводиться обов’язково акт обстеження умов проживання сім’ї, на підставі якого Комісія приймає рішення. Якщо заявник не дає згоди на проведення цього акту – то призначення субсидії неможливе.
На опрацювання кожного звернення витрачається понад 10 днів, оскільки управління направляє запити до всіх інстанцій, які надають інформацію про доходи, про склад сім’ї та про забезпеченість комунальними послугами. В зв’язку з цим, забезпечити обробку документів та своєчасно призначити субсидію складніше, ніж прийняти звернення.
У випадку із зверненнями, які були надіслані поштою виникають складнощі з тим, що заявники зазначають неповну інформацію, яка потребує додаткового уточнення або корегування. Це значно сповільнює час для призначення субсидії і отримання кінцевого результату.
За інформацією управління праці та соціального захисту населення